­
A KISGYERMEK FEJLŐDÉSE | AZ ELSŐ 24 HÓNAP - JÁTÉKOS GYERMEKKOR1

A KISGYERMEK FEJLŐDÉSE | AZ ELSŐ 24 HÓNAP

június 04, 2018



ÚJSZÜLÖTT
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 2-3 óránként, (igény szerint) étkezik
⟶ szinte csak az étkezéshez ébred
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
szemével keresi az édesanyját
⟶ sírással, gügyögéssel kommunikál
JÁTÉK:
⟶ beszéddel, színes játékokkal hívhatjuk fel a figyelmét



1. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 2-3 óránként, (igény szerint) étkezik
⟶ 14-16 órát alszik
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ hason fekve fejét felemeli
⟶ hangokra figyel és reagál, mosolyog
⟶ elhagyja a magzati pózt
JÁTÉK:
⟶ szereti, ha bohóckodunk neki
⟶ élénken rugdalózik, ha jó kedve van



2. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 2-3 óránként, (igény szerint)étkezik
⟶ 14-16 órát alszik
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ hangokat próbál formálni, gügyög
⟶ fejét felemeli és megtartja
⟶ szemével követi a hangokat és mozgásokat
⟶ végtagjai állandó mozgásban vannak
JÁTÉK:
⟶ izeg-mozog
⟶ élénken rugdalózik, ha jó kedve van
⟶ figyel, ha énekelünk neki vagy beszélünk hozzá



3. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 3-4 óránként étkezik
⟶ 14-16 órát alszik, ebből 5-6 órát éjszaka
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ felismeri a hozzá közelállók hangját és arcát
⟶ utánozni próbálja a hallott hangokat
⟶ szereti az ismerős társaságot
⟶ nyúl a tárgyakért
JÁTÉK:
⟶ nézegeti a tükörképét
⟶ tudatosan elrúg, ellök tárgyakat
⟶ igényli a sok kontaktust



4. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ naponta 3-4 alkalommal alszik
⟶ 3-5 óránként eszik
⟶ elkezdődhet a hozzátáplálás
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ fejét stabilan tartja
⟶ saját súlyát állva megtartja
⟶ beszédre reagál, nevet
⟶ hasról, hátra fordul
⟶ kézzel kinyomja magát
⟶ tárgyakért nyúl, fogni próbál
JÁTÉK:
⟶ naphosszat ismerkedik a kezeivel
⟶ megpróbálja elérni a játékait
⟶ szereti a kukucskálósdit



5. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ naponta 3-4 alkalommal alszik
⟶ 3-5 óránként eszik
⟶ folytatódik a hozzátáplálás
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ odafigyel a nevére
⟶ megkülönbözteti a színeket
⟶ próbálkozik az üléssel
elkezdődik a fogzás
JÁTÉK:
⟶ kezével, lábaival játszik
⟶ szereti a csörgőket, a puha plüssöket
⟶ játékait megfogja és a szájába gyömöszöli
⟶ odafigyel a mondókákra, dalokra



6. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 15-16 órát alszik, éjszaka egyre többet
⟶ 4-6 óránként eszik
⟶ a pépes, darabos ételeket elfogadja
⟶ a poharat ügyesen megtartja
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ mindkét irányba forog
⟶ hangokra figyel és utánozni próbál
⟶ tudatosan nyúl a tárgyakért
⟶ próbálkozik a kúszással

JÁTÉK:
⟶ egyik kezéből a másikba veszi a játékait
⟶ mindent megkóstol, amit elér
⟶ jelzi, mivel szeretne játszani
⟶ odafigyel a mondókákra, dalokra



7. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ naponta 5 étkezés van, amiből 1-2 kiváltható szilárd táplálékkal
⟶ pohárból iszik
⟶ 15-16 órát alszik
⟶ éjszaka egyre kevesebbszer ébred
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ támasztással stabilan ül
⟶ kúszással, mászással próbálkozik, néha eredményesen
⟶ egyre több hangot ismer és használ
⟶ felismeri és fél az idegenektől
⟶ kifejezi az akaratát, élénken tiltakozik
⟶ pár fogacskája kibújt, kezdődhet a fogmosás
JÁTÉK:
⟶ megkeresi a letakart tárgyakat
⟶ mindent a szájába vesz
⟶ képeskönyveket nézeget


8. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 4-5 alkalommal eszik
⟶ pohárból iszik, kanállal próbálkozik
⟶ 14-16 órát alszik, napközben kétszer
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ állásba húzza magát, de leülni még nem tud
⟶ kéttagú szavakat használ
⟶ kúszik
⟶ megérti az alapvető gesztusokat
⟶ az ujjaival fog
JÁTÉK:
⟶ felismeri az ok-okozati összefüggéseket (itt meghúzom és ott zenél)
⟶ apró játékokat is felcsippent
⟶ szereti a kukucskálós, bújócskás, megkeresős játékokat
⟶ tárgyakat játékból leejt, ledobál
⟶ "segít" a konyhában, fakanalakat, fedőket ütöget



9. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 4-5 alkalommal eszik
⟶ a szilárd táplálék már több, mint a tej/tápszer
⟶ "játszik", ismerkedik az étellel és a kanállal
⟶ 14-16 órát alszik, napközben kétszer
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ tudja mi az hogy "nem"
⟶ két szótagú hangokat ismételget és variál
⟶ kapaszkodva feláll és áll
⟶ ül vagy üléssel kapaszkodik
⟶ kúszik, mászik
JÁTÉK:
⟶ ki és bepakolja a fiókokat
⟶ mindent ledobál
⟶ a tornyokat lerombolja



10. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ napi 5 étkezés, ebből 3 szilárd étel
⟶ 12-13 órát alszik, napközben kétszer
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ ügyesen halad kúszva, mászva
⟶ mutogatva jelzi, ha szeretne valamit
⟶ tudatosan kiejti az első szavakat (papa, mama)
⟶ ujjunkba kapaszkodva lépeget, rugózik
⟶ hátrafelé lemászik az ágyról
JÁTÉK:
⟶ pá pát integet
⟶ kemény képeskönyveket lapozgat
⟶ érdeklődik a többi gyerek iránt
⟶ halandzsázik, a hangját próbálgatja
⟶ még mindig a dobálás a kedvenc játéka



11. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ napi 5 étkezés, ebből 3 szilárd étel
⟶ 12-13 órát alszik, napközben még kétszer
⟶ pohárból iszik, kanalat megfelelően használhatja
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ öltözködésnél segít
⟶ pár másodpercig egyedül áll
⟶ egyszerű utasításokat követ
⟶ folyamatosan halad valamerre
JÁTÉK:
⟶ vannak kedvenc játékai
⟶ játékokat dobozba pakol
⟶ folyamatosan keresi a társaságunkat
⟶ a szekrényeket kipakolja
⟶ az interaktív játékokat egyedül is működteti


12. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ többnyire szilárd táplálékra van szüksége
⟶ esetenként megkezdődhet az elválasztás
⟶ kanállal csak egyedül hajlandó enni
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ az első lépésekkel elkezdődik a járás
⟶ lehajol és felemelkedik
⟶ utánozza a látottakat, hallottakat
⟶ szótagokat használva halandzsázik
⟶ egyszerű feladatokat teljesít
JÁTÉK:
⟶ igényli és odafigyel a mesékre
⟶ beindul a párhuzamos játék a többi gyerekkel
⟶ szeret hangzavart csinálni: tapsolni, egymáshoz ütögetni a játékait



13. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ a szoptatás táplálkozási funkciója egyre inkább háttérbe szorul
⟶ naponta 13-14 órát alszik, napközben egyszer vagy kétszer
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ elkezdődik az 'én csinálom" korszak
⟶ egyedül jár
⟶ földről felemel tárgyakat
⟶ egyszerű szavakat használ
⟶ ismeri a "kérem" és a "köszönöm" fogalmát
⟶ több dolgot is képes kézben tartani
⟶ felismeri magát a tükörben
JÁTÉK:
⟶ tükörben vizsgálja az arcát
⟶ krétával firkál
⟶ könyveket lapozgat
⟶ 2-3 kockából épít


14. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ poharat, kanalat ügyesen használ
⟶ válogatós lehet
⟶ naponta 13-14 órát alszik, napközben egyszer vagy kétszer
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ szopja az ujját vagy cumizik
⟶ tart a szeparációs szorongás
⟶ pár testrészét ismeri és megmutatja
⟶ egyre több szót használ
⟶ stabilan jár, állva megfordul
JÁTÉK:
⟶ ceruzával firkál
⟶ szín, méret szerint pakol
⟶ szeret mesét hallgatni
⟶ szereti a tologatós, húzogatós játékokat


15. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ a szoptatás táplálkozási funkciója egyre inkább háttérbe szorul
⟶ naponta 13-14 órát alszik, napközben egyszer vagy kétszer
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ labdázik
⟶ hátrafelé megy
⟶ kapaszkodás nélkül leül
⟶ öltözésnél egyedül dugja a kezeit, lábait a ruhába
JÁTÉK:
⟶ tükörben vizsgálja az arcát
⟶ krétával firkál
⟶ könyveket lapozgat
⟶ 2-3 kockából épít


16. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 12-13 órát alszik, napközben legtöbbször csak egyszer
⟶ naponta ötször étkezik
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ érdeklődhet a bili iránt
⟶ a finom motorikus készségei egyre fejlettebbek
⟶ ügyesen fog
⟶ kapaszkodva lépcsőzik
⟶ saját kifejezéseket használ
⟶ érzéseit még nehezen kezeli (előfordul, hogy sokat hisztizik, dühöng)
JÁTÉK:
⟶ a könyveket ügyesen lapozza
⟶ 3 kockát rak egymásra
⟶ zenére táncol
⟶ izgalmasak a "felnőtt" játékok (ideje elpakolni a mobiltelefont és a távirányítókat!)


17. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 12-13 órát alszik, napközben gyakran már csak egyszer
⟶ naponta ötszöri étkezést igényel
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ futni próbál
⟶ kapaszkodás nélkül feláll
⟶ egyedül vetkőzik
⟶ egyre szebben beszél
⟶ gesztusokat tudatosan használ
⟶ a dolgait csoportosítja, szétválogatja
JÁTÉK:
⟶ játékait a szülei utánzásából meríti
⟶ kezdetleges szerepjátékokat játszik: babázik, autót szerel
⟶ érdeklik a mondókák, versek, nem csak a képek
⟶ dúdolni, énekelni próbál
⟶ szeret lovacskázni

18. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 12-13 órát alszik, napközben már csak egyszer
⟶ naponta ötszöri étkezést igényel
⟶ önálló ízlése van
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ küzd a szocializációval, érzései kordában tartásával
⟶ 20-50 szót megfelelően használ
⟶ ügyesen lépcsőzik
⟶ testrészeit megmutatja
⟶ egyedül vetkőzik, öltözni próbál
⟶ mindenre felmászik
JÁTÉK:
⟶ egyszerű szerepjátékokat játszik
⟶ ügyesen hajtja a kismotort, triciklit
⟶ építőjátékokkal játszik

19. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ 12-13 órát alszik, napközben már csak egyszer
⟶ naponta ötszöri étkezést igényel
⟶ egyedül mos és töröl kezet
⟶ dacból idegenkedhet az új ízek ellen
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ mozgásigénye hatalmas
⟶ járás közben hátranéz
⟶ előfordulhat a testvérféltékenység
⟶ észreveszi a környezete változásait
⟶ szavakat összefűz, beszéde érthető
⟶ nappalra szobatiszta lehet
JÁTÉK:
⟶ körkörösen firkál
⟶ a labdát irányítottan dobja
⟶ szereti a mozgásigényes játékokat
⟶ segít a házimunkában

20. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ napközben még egy alvásra szüksége van
⟶ naponta ötször étkezik, lehetőség szerint naponta kétszer fogyasszon zöldséget, gyümölcsöt
⟶ segítséggel fogat mos
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ felismeri a különbségeket, hiányzó, szabálytalan dolgokat
⟶ megrögzött szokásai alakulnak ki
⟶ a cipzárakkal elboldogul
⟶ ügyesen fut, lépcsözik
⟶ rúgni próbál
JÁTÉK:
⟶ szívesen játszik más gyerekekkel, de osztozni nem tud
⟶ szeret megkeresni elrejtett tárgyakat
⟶ labdázik, dobja és rúgja is
⟶ szeret firkálni, rajzolni

21. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ napi ötször étkezik, fogyasszon sok idényzöldséget és gyümölcsöt
⟶ az éjszakai alvás a szeparációs szorongás miatt felborulhat
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ erősen próbálgatja a határait, korlátait
⟶ kialakul egy kezdetleges időérzéke
⟶ szeret segíteni otthon
⟶ képekről megnevezi az ismerős dolgokat
⟶ 2-3 szavas mondatokat mond
⟶ ragaszkodik a kedvenc dolgaihoz
JÁTÉK:
⟶ tornyot épít 
⟶ elrúgja, és a feje fölött is eldobja a labdát
⟶ mondókázik, énekel
⟶ szeret gyerektársaságban játszani

22. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ napközben még egy alvásra szüksége van
⟶ már majdnem mindent ehet, amit szeretne
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ egyszerű szabályokat rutinosan követ
⟶ lépcsőn lefelé is egyedül megy
⟶ érti az ellentéteket
⟶ az összes testrészét ismeri
⟶ egy lábon áll
⟶ nappal általában már szobatiszta
⟶ önállóan fogat mos (ellenőrzéssel)
⟶ pár szavas mondatokat mond
JÁTÉK:
⟶ egyre többet játszik egyedül
⟶ segít a főzésben, háztartásban
⟶ időnként még agresszív más gyerekekkel


23. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ napi öt étkezés és egy alvás szükséges
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ rengeteget beszél és kérdez
⟶ rövid verseket, mondókákat megjegyez
⟶ szavakkal fejezi ki a vágyait
⟶ egyedül felöltözik
⟶ félhet a sötétben
⟶ egyes szám harmadik személyben beszél magáról
JÁTÉK:
⟶ egyszerű kirakóssal elboldogul
⟶ próbál egyenes vonalakat húzni, örömmel rajzol
⟶ a felnőtteket utánozva játszik (postás, boltos, szakács, tűzoltó)
⟶ a nagymozgásos játékokat szereti (futkározás, motorozás)

24. HÓNAP
ÉTKEZÉS, ALVÁS:
⟶ két évesen már nincsenek tiltott ételek
⟶ a napközben 1 alvásra még sokáig szükség lesz
KÉSZSÉGFEJLŐDÉS:
⟶ nagyon sokat kérdez, elkezdődik a "miért" korszak
⟶ szobatisztasága kialakulóban van
⟶ beszélget, főként magáról
⟶ szókincse 50-100 szó
⟶ válaszol, ha kérdezik
⟶ kialakul a végleges "kezesség"
⟶ hatalmas energiával rendelkezik, mindig van valami dolga
⟶ megtanul páros lábbal ugrani
⟶ megkülönbözteti a lányokat és a fiúkat
⟶ egyszerű, elvont fogalmakat megért (később, máskor...)
⟶ kupakokat leteker
⟶ ajtókat nyitogat 
JÁTÉK:
⟶ kirakózik
⟶ labdázik
⟶ fogócskázik
⟶ mondókázik, sokat énekel
⟶ rajzol, alkot, a műveinek már értéke van
⟶ a meséket szereti, már sokáig tud rájuk koncetrálni

NE FELEDJÜK, GYEREKE VÁLOGATJA, HOGY EGYES ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOKNAK MEGFELELŐEN, HOGYAN FEJLŐDIK A GYERMEKÜNK!
Forrás: Cukimamik

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is, vagy írd meg kommentbe!

TALÁN EZEK IS TETSZENEK MAJD

0 Comments